WEGAŃSKI MIÓD Z SOKU JABŁKOWEGO

Ze wszystkich produktów zwierzęcych, z których zrezygnowałam, najbardziej brakuje mi miodu. Sztuczne miody dostępne w sklepach to mieszanin...

Ze wszystkich produktów zwierzęcych, z których zrezygnowałam, najbardziej brakuje mi miodu. Sztuczne miody dostępne w sklepach to mieszanina glukozy i sacharozy. Są dość nudnym, pozbawionym aromatu słodzikiem, nigdy nie mogłam się do nich przekonać. Kilka lat temu natknęłam się na słowo Honee. I to było dla mnie prawdziwe odkrycie. Wystarczy zmieszać sok z jabłka, cukier i sok z cytryny, po czym gotować mieszaninę przez kilkadziesiąt minut, aby wykreować  aromatyczny, gęsty, lepki, lejący się jak miód syrop. Honee z soku jabłkowego bardzo przypomina miód, choć nie jest jego idealną kopią. Mieszanina smaku karmelu i jabłka tworzy coś na wzór intensywnego w smaku miody gryczanego. Tak jak pszczeli miód jest świetny do deserów, marynat i dressingów. Na pewno zachowuje też część wartości odżywczej soku z jabłek. Syrop jest delikatnie kwaśny, czasami przebija w nim jabłkowa nuta, ale nie ma rzeczy idealnych. Niestety jest też bardzo kaloryczny, ale nie warto zmieniać proporcji soku i cukru – poniżej piszę dlaczego.



Syrop żeluje dzięki obecności pektyn, które są wielocukrami obecnymi w ścianach komórkowych roślin, a z żywieniowego punktu widzenia są opisywane jako błonnik rozpuszczalny w wodzie. To one są odpowiedzialne za zestalanie się dżemów. Jabłka zawierają dużo pektyn, odparowywanie samego soku też doprowadziłoby do powstania syropu, ale w bardzo małej ilości – z pół litra soku uzyskujemy około 50 ml syropu, który jest bardzo kwaśny, choć mógłby być ciekawą opcją np. do marynat.

Dodanie cukru ułatwia powstawanie żelowej struktury, ponieważ cukier wiąże wodę, dzięki czemu przyspiesza przejście syropu z roztworu w żel. Dodatkowo jest oczywiście konserwantem. Użyłam takich proporcji soku i cukru jakie są zalecane dla dżemów. Jeśli chodzi o smak miodu jest to proporcja idealna. Nie polecam używania mniejsze ilości, ponieważ uzyskamy po prostu mniejszą objętość syropu z podobnym końcowym stężeniem cukru. I tak, jeśli proporcje będą pół na pół, jak w przepisie, uzyskamy około 300 ml gęstego syropu, z proporcji 1:3 uzyskamy niecałe 100 ml gęstego syropu. Jednak stężenie kwasów owocowych i innych substancji smakowych będzie większe, więc syrop będzie kwaśniejszy i smak jabłka intensywniejszy – interesujący, ale mniej zbliżony do miodu.

Dodajemy też sok z cytryny, ponieważ zawiera on kwasy owocowe, które obniżają pH, a kwaśne pH jest potrzebne do tego aby pektyny wytworzyły żel. Dodatkowo cytryna zawiera pektyny, a więcej pektyn to szybsze wytworzenie żelu. Nie warto pomijać soku z cytryny, i bez niego syrop jest delikatnie kwaśny.

Czyli wystarczy najtańszy sok jabłkowy, szklanka cukru i sok z cytryny, aby cieszyć się wegańskim miodem.

SKŁADNIKI na słoik 300 ml

1 szklanka soku jabłkowego z kartonu lub własnej roboty
1 szklanka cukru (użyłam trzcinowego)
2 łyżki soku z cytryny

PRZYGOTOWANIE

1. Umieszczamy sok jabłkowy, sok z cytryny i cukier w garnku, mieszamy i doprowadzamy do wrzenia.

2. Zmniejszamy ogień, gotujemy 40-50 minut. Uwaga – lubi kipieć, zwłaszcza pod koniec gotowania.

3. Gotujemy, aż syrop zacznie gęstnieć, a objętość zmniejszy się więcej niż o połowę.

4. Przelewamy do słoiczka, studzimy i przechowujemy w lodówce.

INFORMACJE

Musimy wyczuć odpowiedni moment, kiedy zakończyć gotowanie, ponieważ syrop bardzo zgęstnieje po ostudzeniu. Ja przyjęłam, że jeśli syrop ma mniej więcej (bo trudno to ocenić, najlepiej obserwując jak zachowuje się na łyżce) połowę docelowej gęstości, ściągam garnek z palnika i przelewam miód do słoika.

Przechowuje się dobrze na pewno do dwóch tygodni, nigdy nie udało mi się sprawdzić czy dłużej ;) 







You Might Also Like

6 komentarze

  1. Wspaniały pomysł, zapisałam do wypróbowania, bo choć akurat miodu mi aż tak strasznie nie brakuje, warto mieć taki sprytny sposób, zamiast kupować drogi klonowy :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. przepis wydrukowany - mam zamiar zrobić, choć weganką nie jestem :) Zaintrygował mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecamy, jest pyszny, choć my jeszcze korzystamy z zapasów miodu z mniszka lekarskiego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pankejki wyglądają na przepyszne.
    Nigdy wcześniej nie słyszałem o wegańskim miodzie z soku jabłkowego?
    __________
    http://ratosnatura.pl/oferta/miod/akacjowy

    OdpowiedzUsuń
  5. Mój jest gęsty i ciemny jak karmel, a po wystudzeniu jest zupełnie twardy. Ratunku. Szkoda wyrzucać. Można z nim coś zrobić?

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy może to być inny słodzik? Nie cukier biały, trzcinowy ani kokosowy?

    OdpowiedzUsuń